Аналітична довідка
про діяльність практичного психолога
Вільшанської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів
Михайлової Вікторії Вікторівни за 2013-2016 навчальні роки
з проблеми: «Організація профілактичної та корекційної роботи щодо девіантної поведінки дітей та підлітків у системі психолого-педагогічного супроводу».
Робота спланована і проводиться згідно з річним планом. Працюю над проблемою: «Психологічний супровід учасників навчально – виховного процесу». Основними пріоритетними напрямками роботи є: адаптація першокласників та п’ятикласників до нових умов навчання, робота з учнями «групи ризику», профорієнтаційна робота серед учнів 9 - 11 класів, профілактична робота зі здорового способу життя та суїцидальних проявів у поведінці учнів, консультативна робота з усіма учасниками навчально-виховного процесу.
Профілактику правопорушень серед неповнолітніх розпочинаю, здійснюючи психологічний супровід процесу пристосуванню першокласників до шкільного життя та виявлення дітей «групи ризику» у початковій школі. Соціально-психологічна адаптація у перших класах проходить в цілому успішно, завдяки виваженій роботі класних керівників. Діти знайомляться зі школою та один з одним, знаходять друзів, вчаться працювати в парах та групах. В класах створюється доброзичлива атмосфера для згуртування колективів. В результаті досліджень було виявлено, що в цілому рівень готовності дітей до школи – достатній. За результатами досліджень надаються методичні рекомендації педагогам з профілактики дезадаптації першокласників до школи, а саме:
- ураховувати індивідуальні особливості учнів;
- надання емоційної підтримки учням словами, поглядом, дотиком;
- запобігання груповій критиці дитини або її робіт, а також порівняння її помилок з постійними успіхами інших учнів;
- підтримка і заохочення проявів активності в роботі на уроці у скутих, сором’язливих, тривожних дітей. Важливо звертати увагу інших учнів на їхні успіхи, підвищувати їхній статус у класі;
- бажано не наполягати на публічних виступах і відповідях перед усім класом тривожних, невпевнених дітей. Певний період їх можна включати в групи з 2-3 учнів, що разом будуть розповідати вірші, співати пісню, щоб вони відчували підтримку;
- для встановлення гарних відносин у класі між дітьми й формуванню в них конструктивних способів взаємодії можна проводити заняття на теми: «Знайомство. Як подружитися?»,«Що таке дружба?»;
- корисними будуть заняття з використанням веселих, жартівливих командних ігор.
Аналізуючи результати за три роки можна дійти висновку , що загальний рівень розвитку учнів першого класу має середній рівень але на недостатньому рівні сформована мотиваційна готовність. Причин цьому вбачається декілька: не відвідування дітьми дошкільних навчальних закладів, низький рівень обізнаності батьків з питань психології та недостатній рівень спілкування батьків та дітей.
Під час навчання в школі дитина долає ті чи інші кризові перехідні етапи, кожний з яких має свою специфіку, свої проблеми, що вимагають особливої уваги шкільного психолога. Одним з таких етапів є перехід зі школи першого ступеня до школи другого ступеня навчання.
Щоб попередити можливі негативні явища під час адаптації проводжу спеціальну роботу, а саме:
- Виявлення потенційної «групи ризику», тобто дітей, подальше навчання та виховання, яких пов’язане із суттєвими труднощами. З метою з’ясування готовності до навчання в середній ланці, наприкінці ІІ півріччя, у 4-х класах проводжу дослідження готовності до навчання у 5 класі, яке включає в себе діагностику пізнавальної сфери , рівня самооцінки та тривожності.
- Забезпечення оптимальних умов переходу до середньої школи для всіх учнів - це цілеспрямована робота з учителями-предметниками та майбутнім класним керівником, з батьками щодо корекції відставань чи відхилень у психічному розвитку, які були виявлені у четверокласників.
Для профілактики дезадаптації учнів 5 класу використовую наступну батарею тестів:
1. Вивчення пізнавальних процесів: рівня уваги, пам’яті, працездатності, інтелекту;
2. Вивчення адаптивних механізмів, інтересів та схильностей, ціннісних орієнтацій, самосприйняття та самооцінки ( анкета «Адаптація п’ятикласників»);
3. Визначення характеру психологічного комфорту учня у класі, емоційного стану ( проективні методики «Неіснуюча тварина», «Я у школі»);
4. Діагностика структури взаємин в учнівському колективі ( Соціометрія);
5. Методика виявлення страхів та тривожності (за тестом Філіпса).
Дослідження показують зниження рівня тривожності в учнів п’ятих класів, але й рівень самооцінки теж знизився. Адаптаційний період проходить більш плавно, без різких чи особливих відхилень. Після отримання результатів комплексної діагностики проводились консиліум, педради, батьківські збори, де заслуховувалися питання адаптації – дезадаптації. З’ясовувалися причини та наступні дії педагогів, батьків, учнів для подолання проблем адаптації до нових умов навчання. Надалася ґрунтовна характеристика класного колективу та кожної дитини на підставі проведених досліджень, а також рекомендації класним керівникам з організації групової та індивідуальної взаємодії і корекції. Рекомендовано звертати увагу на індивідуальні особливості п’ятикласників, оцінювати в І півріччі позитивно, підвищувати самооцінку.
Профорієнтаційна робота містила такі заходи: психологічне обстеження учнів 9-10-х класів, тематичні бесіди «Здоров’я та вибір професії», «Здібності людини й вибір професії», індивідуальне та групове консультування учнів щодо вибору професії та подальшого профілю навчання. Психологічне обстеження учнів включало у себе такі методики:
- ДДО ( диференційно-діагностичний опитувальник);
- ОДАНІ ( орієнтовно-діагностична анкета інтересів);
- ОПС ( опитувальник професійної спрямованості Д. Голанда);
- визначення типу акцентуацій характеру ( модифікований С.І.Подмазіним).
Результати діагностики були представлені батькам на батьківських зборах. Для батьків було цікаво дізнатися профільні інтереси дітей та сфери визначеннями ними переваг чи відмов від певних профілів і професій.
Особливе місце у роботі займає психологічна просвіта усіх учасників навчально-виховного процесу.
Для учнів школи проводились години спілкування з психологом: «Коли я сердитий», «Життя без гачка»,«Як налагодити контакт з однокласниками», «Мене не люблять у класі», «Як підвищити самооцінку», « У мене проблеми з батьками», «Мій характер», «Як розвивати свою пам’ять», «ризикована поведінка», круглий стіл «Наркоманія» (10-11 класи). Серед учнів проводились лекції, бесіди на теми: «Я бажаю змінитися», « Дружба – це що…», « Як стати гарним співрозмовником», « Агресія та шляхи її подолання», «Я особистість», «У пошуках власного Я», заняття з елементами тренінгу по профілактиці алкоголізму.
Бесіди, міні-лекції для батьків: «Порушення поведінки як наслідок неправильного виховання», «Мене не слухає дитина», « Як заохочувати і карати дитину», «Як часто можна казати дитині «ні»», «Як допомогти дитині у підвищенні самовпевненості», «Як розмовляти і поводитися з упертою дитиною», «Виконання домашніх завдань - обов’язок батьків?», «Причини дезадаптації учнів», «Сімейна демократія в родині», «Стилі виховання дитини у родині», «Звідки беруться погані діти», «Попередження дитячих суїцидальних нахилів», «Шкідливі звички шкідливі завжди»,«Як підтримати дитину у період адаптації до школи», «Допомога у навчанні», «Карати чи ні?», «Адаптація. Шляхи подолання дезадаптації», «П’ять шляхів до серця дитини», «Права та обов’язки дітей», «Ваша дитина підліток», «Попереду екзамени», «Відповідальність батьків за виховання дітей».
Оформлено стенд для педагогів з інформацією про те, як працювати на уроках з гіперактивними, сором’язливими, невпевненими, замкнутими, девіантними учнями .
З учителями проведені консультації з проблем: «Агресивна дитина», «Перевиховання - тяжкий шлях», «Виховання толерантності», «Зняття агресивності та конфліктності у колективі», «Кожна дитина індивідуальна - кожній особливе ставлення», «Успіх дитини – успіх учителя».
Приймала участь в районному методичному об’єднанні вчителів початкової школи на тему:«Психологічний мікроклімат класу та його вплив на духовний розвиток учня». Проводила ділову гру для вихователів та вчителів початкових класів «Адаптація дитини до школи», семінар-практикум для педагогів на тему: «Проблема насилля в школі», тренінг для педагогів «Портрет учня 4 класу на передодні його переходу до навчання у 5 клас». Була учасником методичного об’єднання вчителів образотворчого мистецтва «Колір та його вплив на організм людини». Приймала участь у районному семінарі класних керівників на тему: «Психолого-педагогічний супровід учнів при переході з початкової до основної школи». Приймала участь у педагогічних радах на теми: «Превентивне виховання», «Соціалізація особистості».
На засіданні ШМО класних керівників обговорювалося питання «Роботи з дітьми, які потребують підвищеної уваги». Постійно діючий семінар – практикум для класних керівників «Форми і методи роботи з девіантними дітьми».
Співпрацюю з відділом у справах неповнолітніх РДА, районним центром соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді, кримінальною поліцією у справах неповнолітніх.
Підготовлено методичні посібники «Створення психологічного клімату в класі», буклет з методичними рекомендаціями «Профілактика суїцидальної поведінки серед учнів», буклет для батьків «Ваша дитина – підліток».
Були проведені загальношкільні батьківські збори на тему: «Соціалізація особистості», та проведено тест «Які ви батьки?», круглі столи при РДА на тему: «Насильство в сім»ї», для вихователів та опікунів на тему: «Вікові особливості дітей».
Проводиться робота щодо правової обізнаності учнів, педагогів та батьків. З учнями були проведені бесіди, години психолога , тренінги на теми: « Не порушуй права інших» (11 кл.)«Правила поведінки у школі»(5 кл), «Адміністративна та кримінальна відповідальність дітей та молоді»(10 кл.), «Знаємо свої права, виконуємо свої обов’язки»(6 кл).
Проводяться конкурси малюнків, відео лекторії на правову тематику, з профілактики шкідливих звичок, за здорового способу життя.
У шкільній бібліотеці постійно діюча виставка з профілактики негативних явищ у дитячому середовищі, пропаганда здорового способу життя. Проходять зустрічі з працівниками районного управління юстиції , лікарем-наркологом ЦРЛ та працівниками поліції.
Для виявлення ставлення до проблеми суїциду психологічною службою школи та соціальним педагогом відділу освіти у жовтні 2013 року було проведено анонімне анкетування учнів 9-11 класів. В опитуванні прийняло участь 98 учнів.
За результатами анкетування можна зробити наступні висновки та рекомендації:
1. Факти проведеного анкетування свідчать про те, що необхідно класним керівникам та психологічній службі школи посилити профілактичну роботу з питання суїцидальної поведінки дітей та молоді серед учнів, батьків.
2. При роботі з учнями особливу увагу потрібно звертати у бесідах на підвищення рівня позитивної самооцінки, про цінності особистості та сенс життя, створювати позитивний психологічний клімат в навчальному закладі.
3. При роботі з батьками на батьківських зборах піднімати питання емоційних порушень, депресивних станів, конфліктів, шкідливих звичок (наркоманія, алкоголізм) у підлітковому віці.(Сім’я, родичі -77,8% - мають найбільший вплив щодо запобіганню самогубств у молодіжному середовищі).
4. Сприяти залученню різних молодіжних та громадських організацій до роботи з пропаганди збереження здоров’я та здорового способу життя.
Відповідно до листа Управління Міністерства внутрішніх справ України в Кіровоградській області від 08 січня 2015 року № 71/13, листа Департаменту освіти і науки облдержадміністрації від 06.02.2015 №01-12/82/1-41 «Про здійснення профілактичних заходів з метою запобіганню кримінальних правопорушень неповнолітніх» та на запит з метою координації дій департаменту освіти і науки облдержадміністрації з іншими структурними підрозділами обласної та районних державних адміністрацій, правоохоронними органами, та з метою виявлення серед учнів навчальних закладів району, що можуть бути втягнутими до вчинення кримінальних правопорушень у групі, як разом з дорослими, так і в складі груп неповнолітніх за методиками організовано та проведено тестування , що спрямовані на визначення: мотиваційної сфери особистості, рівня домагань,
шляхів досягнення поставлених цілей, поводження у конфліктних ситуаціях,
емоційно-вольової сфери. За результатами тестування таких учнів не виявлено.
На виконання наказу відділу освіти від 29.09.2014 року №01-26/969 відповідно річного плану школи з виховної роботи , річного плану роботи практичного психолога школи та з метою забезпечення прав неповнолітніх у Вільшанській ЗШ І-ІІІ ступенів пройшли наступні заходи: виховні години у 9-11 класах: «Держава на захисті життя і гідності людини», батьківські збори на теми: « Психологічний клімат сім’ї та розвиток дитини», «Стилі виховання в сім’ї», виховні години з елементами тренінгу «Ми різні – ми рівні»(9-11 класи), створено у бібліотеці постійно діючу тематичну виставку матеріалів з питань запобігання торгівлі, експлуатації та жорстокого поводження з дітьми, внесено у плани роботи класних керівників профілактичні заходи з проблеми комерційної, сексуальної експлуатації дітей та насильству над дітьми, розробляються методичні та інформаційні матеріали щодо запобігання жорстокому поводженню з дітьми, комерційній, сексуальній експлуатації дітей та безпеки дітей в Інтернеті.
Проведено анкетування учнів «Насильство та його прояви в дитячому середовищі». В анкетуванні прийняло участь 252 респондента.
На питання: «Чи знаєш ти, що таке насильство?»- відповіли так-76 %.
«Чи вважаєш ти актуальною проблему насильства серед дітей?»-так-61%.
«Чи погоджуєшся ти із визначенням: «Насильством є будь-яка дія однієї людини по відношенню до іншої, внаслідок якої завдається шкода фізичному або психічному здоров'ю?»-так-85%.
«Що із зазначеного нижче ти відносиш до насильства?»- побиття - 93%;приниження – 68% ;позбавлення іншої людини їжі – 57%; сексуальні домагання – 85%.
«Чи відбувалося щось подібне з тобою?»- так – 36% ;ні – 67%.
«Якщо так, то де саме?»- дома – 8%;на вулиці – 18%;у школі – 31% .
«Якщо так, що саме?»- побиття – 16%; образи – 25%;приниження – 21%.
«Хто найчастіше чинить насильство у школі?- старші учні - 38%.
«До кого ти або твої друзі можуть звернутися по допомогу, щоб захиститися від насильства?»- до друзів – 45%;до батьків або інших родичів – 58%;до вчителів – 34%; до шкільного психолога – 14%.
«Чи Вам розповідають в школі про те, як запобігти насильству і хто може допомогти?»- так – 85%.
«В якому вигляді відповідна робота проводиться в школі?»: спеціальні уроки – 23%; класні години – 76%; виховні заходи – 38%; консультації психолога – 23%; бесіди – 30%.
«Чи ти знаєш, що в Україні існують закони, які захищають дітей від насильства?» - так – 94%.
Результати були обговорені на педагогічній раді, батьківських зборах. З учнями школи й надалі будуть проводитися заняття, години психолога, виховні години з елементами тренінгу з даної тематики, для подальшої профілактики негативних проявів серед учнів школи.
Щодо профілактики девіантної поведінки учнів, по школі були видані наступні накази:
- «Про затвердження плану заходів щодо виконання Концепції реалізації державної політики у сфері протидії поширенню наркоманії, боротьби з незаконним обігом наркотичних речовин та прекурсорів на 2011-2015 навчальні роки» №4а від 11.01.2011р.
- «Про попередження суїцидальної поведінки дітей та підлітків» № 20а від 18.03.2011р., № 13ф від 03.02.2012р.
- «Про затвердження заходів щодо запобігання торгівлі, експлуатації, та жорстокому поводженню з дітьми» №24 від 15.04.2011р.
- «Про профілактику правопорушень та скоєння злочинів серед учнів школи» № 96 19.09.2012р., №96 від 19.09.2013р.
- «Про поновлення роботи Ради профілактики правопорушень серед учнівської молоді» №98 від 10.09.2014рю, №98 від 10.09.2015р.
- «Про організацію роботи в школі з питань збереження життя і здоров’я учнів» № 66 від 01.09.2015р.
На нарадах при директорові були заслухані питання: «Про роботу з дітьми, які потребують посиленої уваги», на нарадах при заступникові директора: «Про облік дітей з девіантною поведінкою, «Робота по запобіганню суїцидальних випадків серед школярів».
Булінг (від англійського bullying) – цькування, залякування, агресивне переслідування одного з членів колективу з боку інших представників колективу. Така поведінка має на меті самоствердитися за рахунок когось, підпорядкувати особистість своїм інтересам або заслужити собі загальний авторитет. ЩО РОБИТИ, ЯКЩО ТЕБЕ БУЛЯТЬ? Немає універсального та швидкого рішення, проте є п’ять кроків, які точно варто зробити, щоб впоратись із булінгом. Якщо ти у ситуації булінгу: 1. У жодному разі не тримай це в секреті. Виріши, кому ти довіряєш і можеш про це розповісти: батькам чи іншим родичам, другу або подрузі, вчителю, психологу, тренеру або навіть друзям своїх батьків. 2. Не бійся просити про допомогу — вона тобі необхідна. 3. Припини звинувачувати себе чи виправдовувати дії інших. Ніхто не має права порушувати твої кордони, примушувати робити щось, принижувати чи ображати тебе. Така поведінка не прийнятна. 4. Якщо трапилась будь-яка небезпечна для тебе ситуація, звертайся за допомогою до адм...
Коментарі
Дописати коментар